Social Media w 2019: Podsumowanie [INFOGRAFIKA]

Na wstępie zaznaczam, że infografika pochodzi z serwisu Business 2 Community i prezentuje najważniejsze (według autorki publikacji) zmiany, jakie platformy społecznościowe wprowadziły do swoich silników w 2019 roku. Infografikę nieco okroiłam, ponieważ chcę skupić się tylko na serwisach istotnych z polskiego punktu widzenia (Facebook, InstagraM, Twitter i LinkedIn). Pominęłam części poświecone zmianom na Snap Chacie oraz Tik Tok, a także trendy na 2020 r. Z tej trematyki (trendów) planują bowiem skroić oddzielny artykuł.
Tempo wprowadzania ulepszeń (które nie zawsze są lepsze, ale dziś nie o tym) jest naprawdę zabójcze jeśli chodzi o Facebooka czy Instagrama. Najpopularniejsze social media w 2019 reagowały na zmieniający się świat i same wpływały na to, jak wyglądała rzeczywistość, różnego rodzaju trendy, a szczególnie rynek produktów i usług. Czasami ten sam serwis z grudnia nie przypomina już siebie ze stycznia tego samego roku. Niektóre zmiany są niemal niezauważalne, a niektóre okazały się totalną metamorfozą, zmieniają sposób, w jaki korzystamy z Facebooka czy Instagrama.
Przygotowując infografikę, autorka będąca analityką mediów społecznościowych, wyszczególniła dla każdej platformy najbardziej interesujące aktualizacje, wydarzenia i zmiany. Ponieważ infografika jest w języku angielskich, a nie każdy biegle się nim posługuje, postarałam się o tłumaczenie, dzięki któremu szybko przyswoicie sobie te ciekawostki. Zatem do dzieła.
Social media w 2019: Podsumowanie
Jak rozwijał się Facebook w ubiegłym roku?
Na początek Facebook. Tytuł najlepszej aktualizacji wędruje do menedżera reklam, czyli po angielsku Facebook Ads. Serwis wprowadził więcej możliwości ewidencji reklam na naszym koncie, dzięki którym łatwiej połapać się co gdzie jest. Facebook w 2019 dodał m.in. bibliotekę reklam (Ad library), moduł „Dlaczego to widzę?” oraz bardziej precyzyjne targetowanie dla konkretnego typu reklam w celu zapobiegania dyskryminacji.
Z najciekawszą zapowiedź w social media w 2019, autorka grafika uznała news nt. zwiększenia znaczenia komunikacji prywatnej na Facebooku oraz ideę mediów społecznościowych jako „salonu” (living room). Zgodnie z nim serwis przyłoży większą wagę do rozwoju grup dyskusyjnych. Te trendy zostały zapowiedziane podczas konferencji F8 (Facebook Developer Conference F8), która odbyła się na przełomie kwietnia i maja 2019 r.
Zeszłoroczne nowości na Instagramie
Za największą nowinkę jeśli chodzi o zmiany na Instagramie autorka infografiki uznała tzw. konto twórcy (creator account). W ten rodzaj konta możemy przekształcić nasz profil osobisty lub konto firmowe, dzięki czemu zyskujemy dostęp do dodatkowych funkcji. Jest to m.in. łatwiejsze kontrolowanie widoczności w Internecie, analizowanie rozwoju oraz zarządzanie wiadomościami. Z kolei ukrycie ilości polubień pod postami na Instagramie jest według niej największym newsem, jaki serwis wypuścił w eter w poprzednim roku. Póki co zmiana wdrażana jest stopniowo, a jej celem, jak mówią osoby odpowiedzialne na rozwój serwisu, jest zmniejszenie presji popularności, jakiej ulegają szczególnie dzieci i młodzież.
Więcej kultury, czyli Twitter w 2019
Zmiany w social media w 2019 nie ominęły też Twittera. W ubiegłym roku serwis wprowadził możliwość wybiórczego ukrywania odpowiedzi na posty. Funkcja moderacji komentarzy, którą dobrze znamy z for czy serwisów newsowych, zawitała wiec do mediów społecznościowych. Może ją zastosować każdy autor tweetu, który uzna, że jakiś komentarz jest obraźliwy, wulgarny czy nie na temat.
Największym newsem odnośnie Twittera w 2019 było bez wątpienia banowanie reklam o charakterze politycznym. Ta rewolucyjna polityka jeśli chodzi o reklamy polityczne prawdopodobnie związana jest z wcześniejszymi oskarżeniami i manipulacje podczas wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku. Zakazane jest jakiekolwiek zabieganie o głosy, pieniądze oraz inne aktywności związane z szeroko pojętą polityką.
LinkedIn poprawia algorytm
Nie ma co ukrywać, że serwis LinkedIn od wielu lat pozostawał w tyle jeśli chodzi o inne serwisy społecznościowe. Wynika to oczywiście po części z jego charakteru, który nastawiony jest na HR. Niemniej platforma postanowiła dodać nieco werwy swojemu funkcjonowaniu i w 2019 roku usprawniła m.in. działanie narzędzi do targetowania reklam i grup odbiorców.
Zgodnie z grafiką, za największego newsa odnośnie LinkedIn w 2019 r. autorka uznała zmiany w algorytmie serwisu. Stoi za tym idea „ Ludzie, których znasz rozmawiają o tym, co Cię interesuje”. Aktualizacja ma bowiem na celu lepsze porządkowanie informacji, które wyświetlają się użytkownikom w feedzie.
Podsumowanie – social media w 2019
Czy tego chcemy czy nie, wszystkie nowości social media w 2019 roku dotknęły nas w większym lub mniejszym stopniu. Zwłaszcza że większość z nas korzysta przynajmniej z dwóch, jak nie z trzech analizowanych platform (poza Twitterem, który w Polsce jak wiadomo został zdominowały przez polityków, dziennikarzy i publicystów wszystkich opcji politycznych). Osobiście za najciekawszą zmianę uważam właśnie tę dotyczącą Twittera i jego bana na reklamy polityczne. Zwłaszcza że poziom manipulacji i fake newsów na tej platformie jest naprawdę duży, a serwis sobie z nim nie razi z byt dobrze. Poza tym podoba mi się idea, która stoi za ukryciem polubieni na Instagramie. Prospołeczne działania to niestety wciąż rzadkość, choć na pewno stwarza to konieczność zmiany modeli działania jeśli chodzi o działalność komercyjną na Instagramie. W najbliższym czasie postaram się dopisać część drugą do tego tekstu podsumowując trendy social media na 2020.
Do poczytania