Redaktor tekstów, korektor tekstów – czym się różnią

Korektor tekstu, czyli sprawdzanie błędów
Korektor tekstu to osoba, której zadaniem jest poprawa błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Korekta tekstu przez copywritera obejmuje poprawianie błędów takich jak brak przecinków lub nieprawidłowo wstawione przecinki, błędnie napisane wyrazy, błędy w pisowni „nie” z czasownikami itd. Korekta tekstu nie obejmuje poprawiania błędów bardziej zaawansowanych i czasochłonnych, takich jak błędy stylistyczne, składniowe, fleksyjne – to już wlicza się w redakcję tekstu. Jeśli chodzi o cennik copywritingu, w tym tekstów na strony www, to w tym przypadku sama korekta jest tańsza niż redakcja tekstu, ponieważ zabiera mniej czasu.
Warte zapamiętania jest to, że korekta w 99% przypadków jest już zawarta w redakcji. Jako Klienci możecie wiec zamówić albo samą korektę tekstu (która jest najtańsza usługę), albo redakcję, gdzie macie już korektę w cenie. Zresztą, nie wyobrażam sobie sytuacji, że można komuś poprawiać w tekście zaawansowane błędy językowe, stylistyczne czy składniowe i jednocześnie pominąć rażące błędy ortograficzne czy zasady pisania przecinków?.A skoro gładko przeszliśmy do terminu redakcja tekstu dowiedzmy się dokładnie, na czym ona polega.
Redaktor – sprawdzanie pisowni, stylu
Zacznijmy od wyjaśnienia pracy, którą wykonuje redaktor. Jest to osoba odpowiedzialna za redakcję tekstu, na którą składa się poprawa błędów stylistycznych, fleksyjnych, składniowych, interpunkcyjnych, ortograficznych oraz niekiedy rzeczowych (merytorycznych). Ostania grupa wymaga konsultacji z zamawiającym, poznania nieco tematu. Błędy rzeczowe są więc zazwyczaj poprawiane w porozumieniu z Klientem. Trzeba mieć na uwadze, że przeredagowanie tekstu to bardzo często napisanie go od nowa z zastosowaniem zupełnie innego szyku zdań, innych wyrażeń, doborem nowych przymiotników itd. W wielu zleceniach redakcja tekstu jest dużo trudniejsza i zajmuje więcej czasu niż napisanie ich od zera. Przerabianie zdań, całych fragmentów, konstrukcji tekstu nie mówią już o błędach wymaga dużej sprawności językowej. Do tego włączmy także konieczność zredagowania teksu pod SEO (pod kątem wymagań wyszukiwarki Google). To oczywiście wpływa na cenę takiej usługi, która jest co prawda niższa od cennika tekstów napisanych od nowa, ale wyższa niż tylko samej korekty błędów.
Sprawdzanie pisowni – jakie błędy poprawia redaktor?
Błąd stylistyczny – to błąd będący odstępstwem od normy językowej. Ich cechą jest zły dobór środków językowych. Błędy stylistyczne sprawiają, że zdania oraz złożony z nich tekst są niespójne stylistycznie i posiadają np. nieuzasadnione powtórzenia. Tego rodzaje błędy w tekście czasami wręcz uniemożliwiają zrozumienie intencji autora i zakłócają przekaz np. marketingowy.
Błąd fleksyjny – to błąd gramatyczny polegający na złej odmianie części mowy: rzeczowników, przymiotników, liczebników, czasowników itd. Jest przypisanie danej części mowy złego rodzaju gramatycznego. W przypadku języka polskiego nietrudno jest popełnić błąd fleksyjny, ponieważ nasza mowa należy właśnie do grupy języków fleksyjnych (z rozbudowaną fleksją, inaczej języki syntetyczne).
Błąd składniowy – to błąd, który polega na nieprawidłowej konstrukcji zdania. Inaczej nazywa się go błędem syntaktycznym (syntaksa = składnia). Błąd składniowy to np. złe połączenie form wyrazowych lub zły szyk zdania. Wlicza się w to także niewłaściwy dobór przyimków w zdaniu (np. jechać na miasto zamiast jechać do miasta).
Błąd rzeczowy – to inaczej błąd merytoryczny, błąd dotyczący istotny, znaczenia jakiejś rzeczy. Np. na maturze z języka polskiego błędy rzeczowe zdradzają nieznajomość omawianej lektury. W przypadku redakcji tekstów przez copywritera poprawa błędów rzeczowych wymaga poznania branży, którą się opisuje, zrobienia wywiadu z właścicielem firmy na temat oferowanych usług itd. To po prostu sytuacja, kiedy w tekście pojawia się nieprawda na jakiś temat.
Korekta tekstu i adiustacja – czy to jest to samo?
Adiustacja tekstu do naniesienia znaków korektorskich na arkusz wydawniczy lub elektroniczny dokument tekstowy. Adiustacja stosuje określone znaki korektorskie, które są uniwersalne i powszechnie stosowane w branży wydawniczej, dziennikarskiej czy poligraficznej. Taka adiustacja to zarazem redakcja i korekta, ale w formie uwag na marginesie. Adiustacja to konkretne wskazówki, co należy poprawić, ale samo poprawianie błędów leży już w gestii Klienta.
Zasadniczo copywriter nie stosuje adiustacji, ponieważ trochę kłóci się to z celem takiej pracy. Copywriter po prostu od razu poprawia błędy w edytorze (np. w Wordzie) i odsyła tekst, który jest gotowy do publikacji na stronie www. Uwagi na marginesie zostawia w sytuacji, kiedy nie jest czegoś pewien lub ma dodatkowe pytania oraz do Klienta.
Słownik ortograficzny online – kiedy warto?
Z pewnością wielu z Was, zanim zdecydowało się oddać swoje teksty do sprawdzenia copywriterowi, próbowało zrobić to samodzielnie. Np. odwiedzając słownik ortograficzny online czy programy do sprawdzania tekstów online. Czy są godne polecenia? Powiem szczerze, że zdarzyło mi się z nich skorzystać z ciekawości. Niestety, nie mogę powiedzieć, że są godne polecenie i wiarygodne. Pomijają wiele błędów interpunkcyjnych, nie mówiąc już o jakieś zaawansowanej korekcie składni czy stylu tekstu. Pamiętajcie, że to są programy komputerowe, a nie ludzkie mózgi. Mają ustawione zero jedynkowe algorytmy, które często zupełnie bez sensu podkreślają jakiś przecinek nie rozumiejąc, że jego obecność wynika ze składni danego zdania. Już raczej poleciłabym Wam podesłać tekst koleżance humanistce niż opierać się na takich programach.
Pamiętajcie jeszcze, że jeśli interesuje Was seo copywriting, czyli przeredagowanie lub napisanie tekstów pod kątem wyszukiwarki Google, najlepiej jest skorzystać z usług agencji np. takiej jak nasza. Aby dowiedzieć się więcej, polecam poczytać sieciowe poradniki na temat tego, jak pisać teksty SEO. Np. https://www.pozycjonusz.pl/jak-pisac-teksty-seo/. Korektor SEO to w ogóle jest nieco inna działka niż zwyczajny korektor czy redaktor. W następnym akapicie wyjaśniam, w czym rzecz.
Redaktor SEO – na czym polega jego praca?
Redaktor SEO to osoba, która pisze lub przerabia teksty tak, aby były zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek internetowych. Często są to teksty na strony internetowe, opisy produktów, kategorii w sklepie itd. W Polce oczywiście mówimy praktycznie tylko o Google, bo korzysta z niej ponad 98% internautów. Optymalizacja tekstów pod SEO wymaga innych działań, niż redakcja i korekta tekstów, choć oczywiście może obejmować także poprawianie błędów oraz sprawdzanie pisowni i stylu. Copywriter tudzież redaktor SEO redaguje i pisze teksty tak, by zwiększały widoczność danej strony lub sklepu internetowego w Google. Jest to element pozycjonowania stron, więc takie teksty albo opisy produktów mają przede wszystkim pomagać witrynie w osiąganiu wyższych pozycji w Google. Tutaj istnieje szereg zasad optymalizacji tekstów, aby spełniały wymagania SEO. Jest to między innymi:
- przeprowadzenie analizy słów kluczowych potrzebnych do danego tekstu,
- pilnowanie, aby tekst miał odpowiednią długość,
- niekiedy przygotowanie meta tagów zgodnie z aktualnymi wymaganiami,
- stworzenie tekstu unikalnego, aby uniknąć duplicate content, który bardzo źle wpływa na seo,
- zawarcie wszystkich niezbędnych nagłówków h1, h2, h3 itd.,
- nasycenie teksty słowami kluczowymi, ale w odpowiednich proporcjach,
- pilnowanie stosunku długość akapitów, odpowiedniego rozdzielenia nagłówkami itd.
Redaktor tekstów, korektor tekstów — podsumowanie
Mam nadzieję, że mój tekst wyjaśnił Wam różnicę pomiędzy tym, czym zajmuje się redaktor a czym korektor. Wiecie już, co właściwie robi copywriter SEO, kiedy optymalizuje teksty pod pozycjonowanie ?. No i oczywiście, o co chodzi z tym dziwnym słowem adiustacja. Jeśli macie jakieś dodatkowe pytanie, to oczywiście zapraszam do komentowania lub pisania do mnie. Polecam także przejrzeć cennik tekstów w naszej agencji oraz opis usługi korekta i redakcja tekstów.
Do następnego wpisu!