Jak napisać cv. Kreator cv krok po kroku

Jak napisać cv w oparciu o atrakcyjny szablon graficzny? Dobra wiadomość – nie musisz być specem od grafiki komputerowej. Wystarczy dobry kreator cv, np. https://ekasa.com.pl/kreator-cv.php. Ten jest zupełnie darmowy i prosty w obsłudze, bez rejestracji. To gotowy wzór cv do wypełnienia, a jego uzupełnienie zajmuje niewiele ponad 10 minut.
Dziś prezentuję wam krok po kroku jak napisać cv online i to za darmo. Stworzymy sobie przykładowe cv dla młodej agentki nieruchomości, która aplikuje na takie stanowisko do fikcyjnego biura nieruchomości Orły Nieruchomości Białystok.
1. Przygotowanie zdjęcia i wybór szablonu cv

Jak wspomniałam kreator cv, który dzisiaj opisuję, nie wymaga zakładania konta. Po prostu wchodzisz w podany wyżej link i od razu widzisz szablony cv do wyboru. Ale najpierw zdjęcie.
Przygotowanie zdjęcia
Zanim zaczniesz pisać cv, przygotuj odpowiednie zdjęcie, które później załadujesz do szablonu. Najlepiej aby miało formę kwadratu i było dobrej jakości. Najłatwiej przytniesz je przy pomocy darmowych narzędziach do przycinania zdjęć online np. https://imageresize.org/. Fotografia może mieć stylistykę biznesową, ale nie polecam umieszczać w cv zdjęcia z dowodu czy paszportu. Najlepsze będzie uśmiechnięte zdjęcia na jasnym tle (najlepiej białym).
Następnym krokiem jest wybór szablonu. W przeciwieństwie do wielu innych kreatorów, tutaj nie musisz nawet się rejestrować. Od razu masz dostęp do kilku szablonów do wyboru. Nie są zbyt różnorodne, ale jak na darmowe całkiem przyzwoite ?. Ja wybrałam sobie szablon numer jeden.
2. Dane osobowe
Po wyborze szablonu nasz kreator cv pokazuje całą stronę do edycji ze wszystkimi rubrykami. Nie trzeba więc przeskakiwać na kolejne okienka. Na samej górze, w pierwszym polu, trzeba wpisać dane osobowe:
- pełne imię i nazwisko,
- prywatny adres email (uczulam na nieprofesjonalne adresu typu [email protected]!),
- prywatny numer telefonu,
- dokładny adres zamieszkania oraz datę urodzenia.
Pamiętajcie, że NIE WPISUJEMY stanu cywilnego, liczby dzieci, statusu związku itd. Takie informacje podawało się wiele lat temu. Obecnie bardzo źle to wygląda, a poza tym takie dane nie są istotne w procesie rekrutacyjnym. Nie trzeba też wpisywać obywatelstwa (o ile jesteście Polakami i aplikujecie do polskiej firmy).
Obok pola z danymi osobowymi mamy miejsce na załadowanie pliku z wcześniej przygotowanym zdjęciem („Wybierz plik”). Maksymalna waga pliku to 3,2 MB. Jeśli wasze zdjęcie jest zbyt duże – zmniejszycie je szybko przy pomocy narzędzia online do zmniejszania plików TinyPNG: https://tinypng.com/.
3. Co napisać we wstępie do cv?
Kreator cv podsuwa nam teraz rubrykę „Cel zawodowy”. Dużo osób zastanawia się, co napisać na początku cv lub czy w ogóle trzeba tam coś napisać. Moim zdaniem taki wstęp jest bardzo przydatny. To miejsce, aby poinformować, na jakie stanowisko aplikujesz. Firma przecież może rekrutować jednocześnie na wiele stanowisk, a taki tytuł od razu ułatwia przyporządkowanie aplikacji. Ponadto właśnie w tym miejscu świetnie będzie dodać wzmiankę, że aplikujesz na stanowisko X w firmie Z i podać nazwę firmę.
Znakomicie wygląda, jeśli Twoje cv jest pod jakimś względem spersonalizowane pod konkretnego pracodawcę. Tutaj właśnie możesz zaznaczyć nazwę firmy i dać znać, że nie wysyłasz hurtem tego samego cv do wszystkich, lecz kierujesz je konkretnie do tej firmy i konkretnie w tej firmie chcesz pracować. Nikt nie lubi być „jednym z wielu” ;). Nazwę tej rubryki możesz w tym narzędziu dowolnie zmienić. W moim przykładowym cv zmieniłam nazwę pola „Cel zawodowy” na „Agent nieruchomości” oraz wpisałam, że celem zawodowym mojej agentki jest praca w biurze Orły Nieruchomości.
4. Doświadczenie zawodowe
W opisywanym kreatorze cv online nie zabrakło również miejsca na rubryczki z doświadczeniem zawodowym. Możesz dodać tu ręcznie okres, kiedy byłaś zatrudniona, nazwę byłych miejsc pracy oraz wykonywane obowiązki. W kreatorze możesz dodawać dowolną liczbę pół, zmieniać ich kolejność, usuwać na szybko itd. To naprawdę duża wygoda. Tu wpisujesz po prostu doświadczenie zawodowe.
Pisząc moje przykładowe cv zadbałam także o to, aby dokładnie opisać wykonywane prace podczas zatrudnienia u poprzednich pracodawców. Polecam wygooglować sobie wzory cv lub przykładowe cv dla Waszej profesji. Możecie znaleźć profesjonalnie opisane zakresy obowiązków, które możecie wykorzystać w Waszym curriculum vitae.
5. Rubryka wykształcenie
Następnie mamy pole „Edukacja”, którego nazwę zmieniłam na „Wykształcenie”. Co wpisać w wykształceniu w cv? Czy wpisywać szkołę średnią? Zasadniczo to jedna z rzeczy, z której możecie zrezygnować. Nie jest to istotne dla potencjalnego pracodawcy. Natomiast trzeba wpisać tu wszystkie wyższe etapy edukacji: studia uniwersyteckie, szkoły policealne itd.
6. Języki obce i umiejętności
Tu nasz kreator cv podpowiada, aby wpisać znajomość języków obcych oraz dodatkowe umiejętności. Warto stosować uniwersalne oznaczenie kompetencji językowych zgodne ze Skalą Rady Europy (ang. Common European Framework of Reference). Mamy więc poziomy A1 i A2, B1 i B2 oraz C1 i C2. Poziomy A są najsłabsze, a poziomy C – najbardziej zaawansowane. Wpisałam sobie, że nasza Aleksandra zna angielski na poziomie B2 (wyżej średniozaawansowanym) oraz niemiecki na poziomie A1 (podstawowy).
Kolejne pole ma nazwę „Dodatkowe umiejętności”, które zmieniłam na „Umiejętności IT / Internet”. Wypisałam tu konkretne umiejętności w konkretnych programach oraz zaznaczyłam, że dobrze orientuję się w mediach społecznościowych.
7. Hobby, zainteresowania i formułka rodo
Po uzupełnieniu rubryk dotyczących wykształcenia, doświadczenia zawodowego oraz umiejętności warto wpisać swoje hobby. Dlaczego? Czasami taka z pozoru mało znacząca informacja, że lubi się np. chadzać na ściankę wspinaczkową lub na mecze konkretnej drużyny piłkarskiej mogą zadecydować o tym, czy kandydat zostanie zaproszony na rozmowę. Po prostu szef ma podobne zainteresowania :). Tu też trzymajmy się możliwie jak najbardziej konkretnych informacji. Czyli: NIE „piłka nożna”, a np. „Mecze Jagiellonii Białystok”. Nie „Książki”, tylko: „Literatura kryminalna, szczególnie książki Krystyny Bondy” itd.
Darmowy kreator cv ma automatycznie dodaną formułkę odnośnie zgody na przetwarzanie danych osobowych i rodo. To duże ułatwienie. Patrzcie tylko, by przed wysłaniem gotowego cv do pracodawcy sprawdzić poprawność tej formułki zgodnie z aktualnymi przepisami. To zajmuje chwilę, ale pomoże Wam uniknąć wpadki związanej z nieznajomością przepisów (Uwaga: prawnicy i absolwenci administracji!).
Jak napisać cv – gotowy wzór
Po wypełnieniu wszystkich pół sprawdziłam jeszcze raz, czy znajdują się tam potrzebne informacje, czy nie ma błędów itd. Następnie zapisałam plik klikając „Zapisz CV do pliku pdf”. Od razu wygenerował mi się plik pdf z moim przykładowym cv, który zapisałam na dysku. Gotowe!
Jak napisać cv w kreatorze online – Podsumowanie
Powyżej pokazałam Wam krok po kroku jak napisać cv w oparciu o darmowy kreator i zapisac je w pdf. Korzystałam z darmowego narzędzia online. Z jego pomocą także Ty możesz stworzyć atrakcyjnie wyglądające cv, na które przyszły pracodawca spojrzy łaskawszym okiem. Obecnie to, jak cv wygląda jest równie ważne, jak to, co się w nim znajduje. Każdy wie, że pracodawcy potrafią odrzucić kandydata tylko dlatego, że jego cv prezentuje się nieestetycznie. Warto zatem uniknąć zawczasu takich problemów.
Przydatne linki: