Copywriter kiedyś i dziś – kim jest copywriter?

Kiedy pierwszy raz usłyszałam o pracy copywritera za bardzo nie wiedziałam, co to jest. Później wyjaśniono mi, że to osoba tworząca slogany reklamowe dla wielkich marek. Taka Peggy Olson z serialu „Mad Men”, która w latach 60., jako jedna z pierwszych kobietek-copywriterek, przebija głową szklany męski sufit wielkiej nowojorskiej branży reklamowej. A dziś? Dziś praca copywritera to już zupełnie inna bajka.
Copywriter rylcem i gęsim piórem walczący
Snując opowieść o dawnych czasach można powiedzieć, że praca copywritera jest tak stara jak stara jest reklama. A reklama z kolei jest tak stara jak handel. Już w Starożytnych Chinach kupcy kreatywnie ozdabiali swoje stoiska w celu przyciągnięcia klientów oraz zatrudniali specjalnych „naganiaczy” z dzwoneczkami, którzy biegali za ludnością przechadzającą się po targu zachęcając do zakupów w konkretnym sklepie. Nie trzeba dodawać, że zachwalali swoje produkty w bardzo wymyślny i ekspresyjny sposób stosując ustnie pierwsze slogany reklamowe.
Do przekazywania reklamy tekstowej w Starożytności wykorzystywano materiały takie jak gliniane tabliczki, na których umieszczano ogłoszenia zachęcające do skorzystania z usług danego szewca, skryby czy kupca. Takie tabliczki datowane na 3-4 tys. lat p.n.e. odnaleziono np. na terenie starożytnej Babilonii. Z kolei w Starożytnym Rzymie dość powszechne było malowanie farbami haseł reklamowych na ścianach budynków.
Przekazywanie haseł i sloganów reklamowych za pomocą pisma zaczęła upowszechniać się wraz z wynalezieniem druku w XV wieku. Tańszy papier zastąpił drogi pergamin, a poziom analfabetyzmu w bogacącej się Europie powoli, lecz sukcesywnie się zmniejszał.

Praca copywritera – artysta znaczeń czy rzemieślnik słowa?
Obecnie termin copywriter odnosi się w zasadzie do dwóch nieco odmiennych profesji. Copywriter w agencji reklamowej w tradycyjnym znaczeniu tego słowa dalej wymyśla chwytliwa hasła dla kampanii wielkich marek. Pojawiła się też druga, równoległa praca copywritera, która odnosi się do osób piszących teksy do internetu. I to właśnie z tym współcześnie kojarzy się copywriter.
Copywriterzy piszący do internetu to modny zawód. Jest duże zapotrzebowanie na copywriterów głównie z tego powodu, że wyszukiwarka Google premiuje strony, na których jest dużo unikalnej treści „do poczytania”. A ktoś przecież musi to pisać. Copywriterzy rekrutują się głównie wśród osób z wykształceniem humanistycznym – polonistycznym i dziennikarskim. Obecnie nie ma mowy o tym, aby teksty, które powstają na zlecenie firm odstraszały złą jakością, błędami stylistycznymi, czy jeszcze gorzej – ortograficznymi. Copywriterzy są w cenie, a ich praca jest integralną częścią szeroko pojętego pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych, w Polsce głównie w Google.
Współczesny copywriting to głównie pisanie treści przeznaczonych do publikacji w Internecie. Takie teksty rządzą się swoimi prawami. Copywriter musi zatem znać zasady optymalizacji tekstów, reguły dotyczący kompozycji i struktury, znać zasady dotyczące umieszczania linków, pilnować, aby treści były unikalne, poprawnie napisane, a przy tym interesujące i lekko napisane. Nawet teksty pod SEO podlegają większości z tym reguł, a ich tworzenia wymaga od autorów dużych umiejętności redaktorskich.

Copywriter i content marketer – razem czy osobno?
Jeśli chodzi o rodzaje tekstów, jakie tworzą copywriterzy współcześnie, to ich zakres jest bardzo szeroki i różnorodny. Jako copywriterka piszę dużo:
- artykułów sponsorowanych,
- artykułów marketingowych,
- tworzę opisy produktów do sklepów internetowych,
- opisy kategorii i podkategorii w sklepach,
- opisy firm do katalogów pod działania SEO,
- przygotowuję także treści postów w mediach społecznościowych,
- piszę dużo treści na strony internetowe dla klientów i wpisy blogowe,
- zajmuję się tłumaczeniami na angielski.
Chcę także dodać, że często praca copywritera utożsamiana jest z pracą content marketera, czyli osoby odpowiedzialnej za content marketing. To nie do końca dobry tok rozumowania – praca content marketera jest szersza. Uwzględnia także przygotowywanie strategii na treści dla danego projektu. Wliczają się w to nie tylko same teksty, ale także innego rodzaju content – materiały wideo, grafiki itd.
Zwróćcie uwagę, że content marketer nie wykonuje ich osobiście, ale obmyśla cały pomysł, którego realizacją zajmują się następnie właśnie albo copywriterzy, albo graficy czy osoby odpowiedzialne za tworzenie filmików wideo. Oczywiście jak to w życiu bywa – granice pomiędzy copywriterem i content marketerem są często płynne i obie te osoby wykonują podobne lub nawet te same rzeczy. Warto jedynie pamiętać, że copywriter z definicji zajmuje się tylko tekstami i tylko pisaniem.
Kim jest copywriter – podsumowanie
Jak widzicie odpowiedź na pytanie czym zajmuje się copywriter nie jest taka jednoznaczna. Zwłaszcza w czasach, kiedy treści mają ogromne znaczenie w SEO, a w branży powstają coraz to nowsze profesje związane z tworzeniem treści, nie tylko w formie tekstów. Praca osób tworzących chwytliwe hasła oraz przekonujące teksty była ceniona już w starożytności. Wszędzie tam, gdzie potrzebna jest perswazja w biznesie, copywriter gra jedne z pierwszych skrzypiec. Widać więc, że ogłaszanie wyłącznych rządów kultury obrazkowej było przedwczesne.