Google Analytics - jak zainstalować? 3 proste sposoby- Blog Słowo Daję
Wróć do Bloga

Jak zainstalować Google Analytics?

Program Google Analytics powinien mieć każdy posiadacz bloga czy strony internetowej. Zwłaszcza taki, którego interesuje marketing internetowy. W tym poradniku wyjaśniam, jak zainstalować go na swojej stronie lub blogu.
google analytics instalacja

Zalety Google Analytics. Dlaczego warto?

Jak zainstalować Google Analytics i dlaczego każdy bloger oraz posiadacz strony wizytówkowej powinien posiadać to narzędzie? Ponieważ jest to jedno z najlepszych darmowych narzędzi, które analizuje wszystkie ważne statystyki dotyczące strony. To ogromne wsparcie, jeśli do strategii swojego bloga wdrażasz szeroko pojęty marketing internetowy. GA warto mieć podpięte do swojej witryny. Daje sporo fajnych funkcji i to całkowicie za darmo. Instalując Analytics na stronie możecie na przykład:

  • sprawdzić, ile osób wchodzi na stronę i jak długo na niej zostają (czas trwania sesji),
  • zobaczyć, skąd przychodzą czytelnicy – z ruchu organicznego w wyszukiwarce (organic), z linków (referral) czy może z mediów społecznościowych? (social),
  • Poznać rodzaj urządzeń, na których odwiedzający przeglądają Twoją stronę (więcej osób korzysta z komputera, a może ze smartfona?),
  • dowiedzieć się, które wpisy są najpopularniejsze i ile osób je przeczytało,
  • sprawdzić, w jakie dni i o której godzinie blog/strona cieszy się największą popularnością,
  • zobaczyć, jakiej płaci użytkownicy przeważają, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania (raport Odbiorcy).

Program pozwala także zobaczyć, które wpisy lub podstrony mają największy współczynnik odrzuceń (bounce rate). A to z kolei może wskazać, co zniechęca czytelników i które miejsca na stronie należy poprawić pod kątem treści, wyglądu lub działania. Wszystkie ważne statystyki prezentowane są w narzędziu jako raporty. Dostęp do nich jest bardzo łatwy – są to zakładki na panelu menu. Informacje prezentowane są w formie tabel, wykresów oraz diagramów. Zakres prezentowanych danych można zmieniać, na przykład wybierając konkretny okres (ostatnich 7 dni, ostatnich 30 dni itd.).

Jest to tylko wycinek tego, co GA potrafi. Z tego powodu zdecydowanie warto mieć to narzędzie na swojej witrynie lub blogu i w oparciu o nie poprawiać funkcjonowanie strony. Poza poradnikiem jak zainstalować Google Analytics na stronie jest także lektura możliwości programu. Wszystkie funkcje można poznać oglądając prezentację: https://support.google.com/analytics/answer/9021164?hl=pl&ref_topic=3544906.

Jak zainstalować Google Analytics na stronie?

Zainstalowanie narzędzia jest możliwa na kilka sposobów, ale ja chce skupić się tylko na tych najłatwiejszych. Sposoby te to:

  1. ręczne wgranie kodu śledzenia do kodu strony, którą chcecie analizować,
  2. wgranie kodu śledzenia do witryny za pomocą wtyczki,
  3. instalacja Analytics przy wykorzystaniu Google Tag Managera.

W każdym przypadku musicie posiadać po pierwsze konto Google, a po drugie – administracyjny dostęp do bloga lub strony. W metodzie numer dwa musicie zainstalować odpowiednią wtyczkę w przeglądarce Chrome (musicie posiadać tę przeglądarkę). W metodzie trzeciej Jest to potrzebne, aby pobrać i wkleić do kodu strony tzw. kod Google Analytics lub też kod śledzenia. Tylko bez obaw – nie musisz być programistą ani informatykiem, aby z powodzeniem podłączyć stronę do GA 😊. Sama jestem polonistyką i copywriterka, a instalacja GA zajęła mi kilka minut. To tak naprawdę nic trudnego. Sposoby na to, jak zainstalować Google Analytics pokażę Ci w dalszych krokach.

Metoda 1: Ręczne wklejenie kodu śledzenia

To moja ulubiona metoda dodawania witryny do GA. Polega na pobraniu kodu śledzenia z konta GA i wklejenia go do sekcji HEAD (<head>) w kodzie witryny, którą chcemy monitorować. Wbrew pozorom jest to bardzo szybka i prosta metoda. Instrukcję podzieliła na dwie części, aby było bardziej czytelnia. Najpierw pobieramy kod śledzenia, a w drugiej części będziemy wklejać go na stronie lub blog opartym o WordPress.

Jak pobrać kod śledzenia Google Analytics?

  • Logujesz się do Google Analytics przy pomocy danych swojego konta Google.
  • Rejestrujesz swój blog/witrynę:
    1. Administracja (ikonka zębatki po lewej stronie na samym dole w rogu) à
    2. Utwórz usługę à
    3. Wybierz Sieć / Ocena witryny à
    4. Wypełniasz wszystkie pola à
    5. Zatwierdzasz klikając niebieski przycisk Utwórz.
  • Pokazuje Ci się Identyfikator śledzenia (numer), a w białym okienku poniżej Globalny tag witryny, czyli kod śledzenia.
  • Kopiujemy ten kod z białego okienka w całości. To go będziemy wklejać do WordPress.
    pobieranie kodu śledzenia do analytics
    2

    identyfikator śledzenia
    3

Jak wkleić kod śledzenia na stronę?

  • Logujemy się do WordPressa witryny.
  • W menu wybieramy Wygląd, a następnie Edytor.
  • Pojawia nam się okno z kodem oraz coś jakby spis treści różnych sekcji z prawej strony. W tym spisie szukamy header.php i klikamy go.
  • Znajdujemy tag <head> i tuż pod nim, bezpośrednio wklejamy ten skopiowany wcześniej kod.
  • Zjeżdżamy w dół i klikamy niebieski przycisk Zaktualizuj plik.

Sposób 2: Jak zainstalować Google Analytics za pomocą wtyczki do WordPress

Ta metoda jest tylko dla osób, które posiadają ów domenę postawioną na systemie WordPress (WP). System umożliwia ułatwianie sobie pracy za pomocą różnego rodzaju wtyczek. Instalacja GA może się odbyć również tą metodą. Istnieje wiele wtyczek, które do tego służą. Aby je odszukać, wystarczy wpisać słówko Analytics od wyszukiwarki wtyczek w odpowiedniej sekcji na WordPressie. Wymienię kilka nazw, po których je znajdziecie:

  • Analytify Google Analytics Dashboard for WP,
  • MonsterInsights,
  • GA Google Analytics,
  • ExactMetrics.

Na potrzeby tego tekstu pokażę, jak zainstalować Google Analytics za pomocą wtyczki MonsterInsights. Aby to zrobić, należy oczywiście przygotować sobie wcześniej kod śledzenia zgodnie z instrukcję z metody nr 1. Następnie postępujemy według poniższego schematu:

  • Logujemy się do panelu WP, a z lewego menu wybieramy Wtyczki oraz Dodaj Nową.
  • W wyszukiwarce wtyczek wpisujemy frazę MonsterInsights. Pierwsza wtyczka, która wyskoczy to właśnie ta, która nas interesuje.
  • Klikamy zainstaluj teraz oraz aktywuj.
  • Zostajemy przeniesieni do strony, na której trzeba będzie pozaznaczać trochę rzeczy. Oznaczamy typ strony: Business Website/Publisher (Blog)/Ecommerce i klikamy Save and Continue. Następnie zaznaczamy Connect MonsterInsights i łączymy wtyczkę z naszym kontem Google na potrzeby podłączenia GA. Zatwierdzamy, wybieramy witrynę do monitorowania (jeśli na koncie Google jest ich kilka) i kończymy instalację klikając niebieski buttom Complete Connection. Po przeklinaniu kolejnych kilku przycisków wracamy do panelu administracyjnego WordPressa.
  • W ciągu 24 godzin od instalacji wtyczki powinniśmy zacząć widzieć dane z Analytics bezpośrednio w WP, w zakładce Insights z lewej strony menu.
1
wtyczka do wordpressa google analytics
2

Metoda 3: Użycie Google Tag Managera (GTM)

Narzędzie o nazwie Google Tag Manager służy do implementacji różnego rodzaju kodów marketingowych na stronę, którą chcemy poddać monitorowaniu. Jest to program, który pozwala na wklejanie tych kodów za pomocą jednego tylko narzędzia, bez konieczności angażowania administratora strony lub innego programisty. Po prostu ułatwia tego typu kwestie techniczne. Jest także przydatny, jeśli chcemy podłączyć stronę do GA.

Najtrudniejszy jest tylko sam początek z Menedżerem Tagów. Trzeba go zainstalować zgodnie z instrukcją, co wiąże się z koniecznością powklejania kodów Google Tag Managera na każdej postronnie witryny. Jeśli zupełnie nie znasz się na kodach, to po prostu zleć to programiście bądź administratorowi strony. Dopiero po prawidłowej instalacji narzędzia przejdź do dodawania GA.

Jak zainstalować Google Analytics za pomocą Google Tag Managera?

  • Logujesz się na konto GA i pobierasz kod śledzenia identycznie jak w metodzie nr 1.
  • Logujesz się na konto Google Tag Manager.
  • W lewym menu masz kilka zakładek. Klikasz zakładkę Tagi, a następnie Nowy.
  • Nadajesz nazwę Tagu i klikasz w białe pole o nazwie Konfiguracja tagu.
  • Następnie GTM pokazuje Ci od razu podpowiedź tagów, w tym GA. Są trzy rodzaje, ale Ciebie interesuje tylko Google Analytics–Universal Analytics (ogólny tag śledzenia). Kliknij go.
  • Wybierz Typ śledzenia à Wyświetlenie strony.
  • Spójrz niżej na Ustawienia Google Analytics. Kliknij Wybierz Zmienną ustawień à Nowa zmienna.
  • Pojawi się okno, gdzie trzeba wkleić Identyfikator śledzenia. Wklej, pozatwierdzaj.
  • Przejdź niżej do karty Reguły i wybierz All Pages. Następnie kliknij niebieski przycisk Zapisz.
  • Voila! Tag dodany.

 

google tag manager dodawania strony do analytics
1
instalacja analytics z pomocą tag managera
2
jak zainstalować analytics za pomocą tag manager
3

Jak widzicie sposobów na to, jak zainstalować Google Analytics na stronie internetowej jest kilka. Z pewnością łatwiej jest osobom, które miały już do czynienia z WordPressem oraz innymi narzędziami Google. Po dodaniu narzędzia warto skupić się na dokładnym poznaniu jego funkcji i nauce, jak je wykorzystywać na swoją korzyść. Tego Wam oczywiście życzę.

Do następnego wpisu!

Zobacz także:

#Copywriting

15 narzędzi dla copywritera

Poznaj darmowe narzędzia dla copywritera, które ułatwią wyszukiwanie informacji i planowanie słów kluczowych. Ułatw sobie pracę z tekstem, redakcję i korektę. Wyszukuj darmowe zdjęcia do artykułów. Dziś specjalnie dla Was lista 15 narzędzi dla copywritera. Większość jest po polsku, a do tego są zupełnie darmowe.
#Copywriting

Jak napisać cv. Kreator cv krok po kroku

Zastanawiając się jak napisać cv do pracy, warto znać praktyczne narzędzia online, które pomogą nam w stworzeniu atrakcyjnego życiorysu. Przede wszystkim narzędzie takie jak darmowy kreator cv online.