Zarobki copywritera. Ile my właściwie zarabiamy?

Choć osoba wykonująca zawód copywritera kojarzy się z freelancingiem, obecnie coraz częściej taką pracę wykonuje się stacjonarnie na cały etat w wielu firmach z branży szeroko pojętego marketingu czy IT. Rozkład zarobków, jak w wielu profesjach zaliczanych do tzw. nowych zawodów, rozkłada się niejednorodnie. Wynika to m.in. z tego, że osoby pracujące jako freelancerzy często nie mają stałych, jednych poborów, lecz zarobki copywritera różnią się w zależności np. od danego miesiąca. Pracując na zlecenie dla kilku zleceniodawców można zarabiać o statycznie mniej i statystycznie dużo więcej niż copywriter na etacie w firmie. Dzisiaj jednak, z powodu dysponowania takimi, a nie innymi danymi, zajmuję się tą drugą grupą.
Średnie zarobki copywritera: skąd brać informacje?
Dane, do których się odwołuję, pochodzą z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń. Zarobki copywritera oszacowane są na podstawie ankiet przeprowadzonej na próbie 256 copywriterów. Jako główne czynniki warunkujące wysokość wynagrodzenia w tym zawodzie podane są między innymi staż pracy, wykształcenie, wielkość firmy oraz miejsce, w którym pracuje copywriter. Inaczej wysokość pensji kształtuje się w województwach uznanych za tzw. Polskę A (np. mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie), a inaczej w regionach powszechnie rozpoznawanych jako biedniejsze – Podlaskie, Warmińsko-Mazurskiej czy Podkarpackie. Mniejsze jest wynagrodzenie junior copywritera, większe copywritera, a największe z racji stażu pracy – senior copywritera. Dodatkową ciekawostką jest fakt, iż jest to zawód sfeminizowany. Aż 64% ankietowanych copywriterów to kobiety:

Punktem odniesienia dla średniej wysokości zarobki copywritera jest tzw. mediana wynagrodzeń. Serwis Wynagrodzenia.pl definiuje ją jako wartość dzielącą wszystkie dane na dwa równe zbiory. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% zgromadzonych w badaniu wyników. W przypadku badania wynagrodzeń znaczy to, że połowa badanych zarabia poniżej mediany a połowa powyżej. Medianę można rozumieć także jako najczęściej występującą wysokość pensji. Jest to coś zupełnie innego niż średnie wynagrodzenie, które obliczane jest (np. metodą stosowaną w GUS czy CBOS) dzieląc na pół wszystkie zebrane dane odnośnie wysokości wynagrodzeń.
Ile zarabia copywriter?
Według danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń copywriter w Polsce zarabia „średnio” 3500 zł brutto miesięcznie, co daje nieco ponad 2,5 zł na czysto. Tyle lub w okolicach tej kwoty otrzymuje największa liczba ankietowanych copywriterów. Co drugi copywriter otrzymuje pensję od 2 980 do 4 850 zł brutto (od 2143 do 3445 zł na rękę). Jedna czwarta najgorzej zarabiających copywriterów otrzymuje mniej niż 2 980 zł brutto, zaś na zarobki powyżej 4 850 zł brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych copywriterów.

Pewien obraz tego, ile zarabia copywriter w Polsce, są informacje z popularnych serwisów z ogłoszeniami o pracę. Oferty pracy dla copywritera możecie znaleźć np. na OLX. Niektórzy z pracodawców podają widełki wynagrodzeń. Co z nich wyczytamy? Copywriter na etacie, przy umowie o pracę, może zarobić od 2780 do 3495 zł brutto (ogłoszenie jednej firmy z Wrocławia). Na rękę jest to od 2000 do 2500 zł. Nie za wiele biorąc pod uwagę choćby koszty życia w takim mieście. Inna firma z Warszawy szuka copywritera z językiem angielskim do pracy zdalnej na cały etat na inny rodzaj umowy (o dzieło?). Zadaniem copywritera jest tu tworzenie treści po angielski o tematyce gier komputerowych. Wynagrodzenie? Od 2500 do 3000 zł brutto (1800-2150 zł na rękę). Sprawdzam kolejnego pracodawcę, tym razem z Poznania. Cały etat, umowa o pracę i zarobki od 2000 do 2500 zł netto, chociaż mam wrażenie, że to pomyłka. Płaca minimalna od 2019 roku wynosi bowiem 2250 zł brutto, więc na etacie nie można płacić mniej.
Zarobki copywritera: podsumowanie
Po przytoczonych przeze mnie danych odnośnie zarobków copywritera widzicie więc, że nie są to jakieś kokosy. Jest to poziom zarobków kasjerki w sklepie lub nauczyciela po kilku latach stażu. Popularność tego zawodu i duże zapotrzebowanie na osoby piszące treści marketingowe i pod SEO wcale nie przekłada się na duże zarobki copywritera, przynajmniej na początku swojej kariery w danej firmie. Wszystko więc pozostaje raczej w gestii negocjacji z pracodawcą lub pozyskiwania ewentualnych dodatkowych zleceń.