Od czego zależy cennik copywritingu?

Od czego zależy cennik copywriting – cena za 1000 zzs czy liczbę słów?
Istnieją różne cenniki i wzory rozliczania się za usługi copywritingu. Teksty SEO, artykuły sponsorowane, teksty na stronę internetową czy opisy produktów mogą kosztować naprawdę różnie. To, na co należy zwrócić uwagę jest w pewnością sposób rozliczania. Przykładowy cennik copywritingu oferowany na stronach agencji zajmujących się pisaniem tekstów na zlecenia to między innymi:
- cena za 1000 zzs,
- cena za ilość słów,
- cena za godzinę roboczą,
- cena za konkretny tekst niezależnie od ilości znaków.
Najpopularniejszym typem rozliczenia za copywriting jest cena za 1000 zzs. Taki cennik copywritingu oferujemy także w Słowo Daję. Cena za znaki to najbardziej przejrzysty sposób zapłaty w przypadku większości tekstów pisanych za zlecenie. Stwarza bardzo klarowną sytuację finansową zarówno dla klienta, jak i copywritera. Klient zna stawkę za znaki, umawia się z copywriterem np. na artykuł na 5 tys. zzs i dokładnie wie, ile zapłaci.
Nieco podobny jest cennik copywritingu rozliczany za słowa, czyli przykładowo cena za 100 słów. Tutaj koszt tekstu zależy od ilości wyrazów. Moim zdaniem jest to gorsza metoda rozliczenia niż w przypadku ceny za zzs. Dlaczego? Ponieważ licznik słów Word jako oddzielnie słowo liczy nawet spójniki czy przyimki jednoznakowe (i, a, z, u itd.). Jakoś nie mogę przekonać się do tego, aby tak samo liczyć spójnik „i” oraz wyraz „dwudziestoczterogodzinny”.
Cena ustalana indywidualnie czy za godzinę pracy?
Cennik copywritingu za godzinę roboczą jest dość kontrowersyjnym modelem rozliczenia i raczej rzadko stosowanym. Pisanie tekstów to przeważnie prace wykonywane zdalnie, a copywriter nie jest pod nadzorem klienta. Stwarza to pole do nieporozumień. No bo jak wytłumaczyć klientowi, że aby powstało tych 5 tys. zzs tekstu specjalistycznego musiałam spędzić 2 godziny na researchu i robieniu planu tekstu, by w ogóle zacząć pisać? To także pole do nadużyć. Nawet jeśli copywriter będzie uczciwy, to i tak wielu klientów już zawsze będzie miało obawy o rzetelność takiego rozliczenia cen za copywriting.
W przypadku modelu „cena za tekst” klient i copywriter indywidualnie ustalają cennik copywritingu. Metoda generalnie jest w porządku, cena wiadoma z góry itd., ale wymaga negocjacji, tłumaczenia co, jak, dlaczego tyle itd. Przy prowadzeniu intensywnej działalności copywriterskiej zwyczajnie nie ma na to czasu. Niekiedy też wzbudza wątpliwości klientów. Dlaczego akurat teksty tekstu kosztuje 150, a dlaczego innych 300 zł?
Ile kosztuje napisanie tekstów? Od czego zależy cena copywritingu?
Również inne ważne czynniki warunkują cennik copywritingu. Czasami, nawet jeśli coś z pozoru wydaje się proste do napisania, wymaga od copywritera zagłębienia się w temat. Szczególnie jeśli są to kwestie techniczne. Copywriter de facto jest rodzajem dziennikarza, którego zadaniem jest przekazana w możliwie jak najbardziej jasny oraz atrakcyjny sposób informacji na temat konkretnych produktów czy usług. Aby zrobić to jak należy, trzeba posiadać konkretne umiejętności.
Jakie talenty kształtują cennik copywritingu? Oczywiście jest to np. lekkie pióro, umiejętność wyszukiwania informacji czy umiejętność tworzenia tekstów poprawnych pod względem interpunkcji, ortografii i gramatyki. Czy wiedziałeś, jednak że copywriter powinien także znać prawidła sztuki dziennikarskiej oraz język angielski?
Ważna jest szczególnie rzetelność dziennikarska, której trzeba się nauczyć. To umiejętność weryfikowania podawanych informacji z kilku, najlepiej niezależnych od siebie źródeł. To także konieczność sprawdzania pewnych faktów czy danych technicznych o produktach na anglojęzycznych stronach producentów. Tak naprawdę cennik copywritingu zależy często od ogromu pracy intelektualnej, jaką copywriter wkłada w realizację każdego zlecenia. Szczególnie, że pod względem rodzajów oraz tematyki tekstów zlecenia bywają bardzo różne.
Jakie są ceny za napisanie treści?

W naszej agencji mamy stosunkowo prosty cennik copywritingu. W przypadku każdego rodzaju treści z oferty copywritingu rozliczamy się za znaki. Dokładnie podajemy cenę za 1000 zzs. I tak w przypadku większości tekstów typu treści na stronę, artykuł sponsorowany, copywriting SEO czy wpis na bloga cena wynosi 35 zł netto za 1000 zzs. To stała cena, bez haczyków.
Są dwa wyjątki – opis produktu w cenie 20 zł za 1000 zzs oraz artykuły specjalistyczne w cenie 60 zł za 1000 zzs. Podział na dwie kategorie cenowe ze względu na trudność tematyki jest konieczny. Z prostego powodu – czasu. Napisanie artykułu technicznego, specjalistycznego, branżowego z wąskiej dziedziny wymaga nie tylko przeprowadzenia wywiadów ze specjalistami od trony klienta, ale także zrobienia głębokiego researchu. W cenie są wszystkie poprawki, więc zanim tekst zostanie ostatecznie zaakceptowany czasami kilka razy go poprawiamy zgodnie z uwagami klienta. Wszystko w cenie.
Na cenę wpływa też zaangażowanie i poprawki
Wychodzimy z założenia, że jeśli klient płaci niemałą kwotę za tekst, który ma pomóc mu w biznesie, to naszym obowiązkiem jest poprawiać go tak długo, aż klient będzie zadowolony. Teksty nie są dla nas – są dla Was, dla Klientów. Top Wy macie być zadowoleni. My dajemy swoją pracę i czas, a ceny ustalone są zgodnie z tym, ile czasu zajmuje nam pisanie na tzw. standardowe tematy, a ile na specjalistyczne.
Jeśli spodobał Ci się ten tekst, przeczytaj także od czego zależy cennik prowadzenia fanpage’a na Facebooku.