Co to jest język korzyści? 8 wskazówek pisania - Blog Słowodaje.pl
Wróć do Bloga

Co to jest język korzyści?

Siła oddziaływania przekazu reklamowego może być niezwykle silna, jeśli umiejętnie zastosujemy tak zwany język korzyści. W dzisiejszym wpisie przybliżam to zagadnienie oraz doradzam, jak pisać perswazyjnie i skutecznie sprzedawać za pomocą mowy marketingowej.
język korzyści

Język rozumiany jako zbiór reguł gramatycznych i słownictwa, według których porozumiewają się dane grupy osób to coś absolutnie wyjątkowego. Jest to jedna z rzeczy, które odróżniają nas od zwierząt. Sam język ma wielką moc. Np. kiedy mówimy, że język ma funkcję performatywną, to oznacza to, że może kształtować rzeczywistość. Czyli za pomocą słów zmieniamy świat wokół nas. Ale to nie wszystko, ponieważ język ma także moc perswazyjną, a zatem za pomocą wypowiedzi możemy przekonać innych ludzi do naszych racji, a także wyjaśniać im różne zjawiska. I właśnie tę perswazyjną funkcję języka z powodzeniem można wykorzystać w marketingu, zwłaszcza marketingu internetowym poprzez tak zwany język korzyści.

Czym jest język korzyści?

Jak można się domyślić jest to takie formułowanie wypowiedzi (językowych i pisemnych), aby podkreślić korzyści, które dla odbiorcy przyniesie podjęcie konkretnych akcji. W przypadku marketingu jest to język, za pomocą którego przekonujemy konsumentów do nabycia produktów i usług. Jeśli nie „siedzimy” w branży reklamowej czy marketingowej nie zdajemy sobie sprawy, jak skomplikowanym i drobiazgowym procesem jest konstruowanie przekazu marketingowego. Copywriter, czyli osoba odpowiedzialna za tworzenie treści pisemnych, musi odpowiednio dobrać styl tekstu, jego wydźwięk emocjonalny, odpowiednie słownictwo, a nawet czas gramatyczny.

Aby język korzyści był skuteczny, copywriter musi z jednej strony umiejętnie wykorzystywać zasoby językowe i środki stylistyczne, a z drugiej zawsze mieć na uwadze konsekwencje , jakie dany przekaz może wywołać. Szczególnie istotne są obecnie reakcje emocjonalne odbiorców, zwłaszcza w czasach mediów społecznościowych, w których konsumenci mogą z marką na bieżąco rozmawiać, komentować poczynania, oceniać działania, ale także krytykować i głośno wyrażać swoją dezaprobatę dla niektórych zjawisk. Język korzyści jest zatem częścią całości, na której spoczywa duża odpowiedzialność. Zwłaszcza, że wielu odbiorców jest wyczulona na manipulacje, a nieprawdziwe dane może w kilka chwil zweryfikować w internecie.

język korzyści odwołuje się do emocji i wartości
Język korzyści odwołuje się do emocji i wartości.

Jak malować słowem, aby klienci chcieli kupować?

Dzięki prawidłowemu zastosowaniu zasad pisania o korzyściach, opis produktu sprawi, że zwykła lampa stanie się obiektem pożądania konsumenta. Język korzyści po pierwsze opisuje cechy danego produktu/usługi, po drugie podkreśla ich zaleta, a na koniec jasno formułuje korzyści, które konsumentowi przyniesie zakup ów lampy. Tylko tyle lub aż tyle. Język korzyści potrafi dostrzeż w zwykłej lampie coś więcej. Właściwości i zalety, dzięki którem konsument zacznie myśleć o przekazie, a w konsekwencji o samym produkcie dochodząc do wniosku, że jego zakup będzie dobrą decyzją.

Takimi zaletami, na które zwykły człowiek nie zwróci uwagi, ale copywriter już tak to na przykład materiał wykonania. Jeśli lampa jest wykonana z aluminium, to warto poszukać informacji na temat zalet tego metalu. Szybko odkryjemy, że aluminium jest lekkie, ale bardzo trwałe. Lekkość sprawia, że lampę łatwo przesuwać, ale twardość aluminium daje jej odporność  na uszkodzenia mechaniczne. Do tego dochodzi rodzaj żarówki. Jeśli lampa działa na oświetlenie LED, jest to kolejna zaleta produktu. LEDy są bowiem energooszczędne i mają długą żywotność. Do tego ich światło nie razi, a zarówno dostępne są w wielu wariantach jeśli chodzi o temperaturę barw (zimne, neutralne, ciepłe). Na koniec zostawmy sobie samo wzornictwo lampy. Tutaj należy opisać wyznaczniki stylu, które reprezentuje ów lampa i podkreślić, że wpasuje się we wnętrze zaaranżowane np. w stylu loftowym czy skandynawskim. I tak właśnie funkcjonuje język korzyści. Sprawia, że zwykła metalowa lampa stała się lekką, energooszczędną, a jednocześnie bardzo modną ozdobą, z pomocą której podkreślimy styl wnętrza i nadamy mu nastrojową aurę.

Język korzyści przykłady

wyrażenia obrazujace korzyść z kupna

Język marketingowy nie jest jednorodny

Stosowanie języka korzyści przydaje się przy tworzeniu wielu tekstów, nie tylko gdy tworzysz opisy produktowe, ale także gdy piszesz artykuł sponsorowany. Trzeba jednak wiedzieć, że język korzyści będzie skupiał się na czymś innym w przypadku produktów, na przykład, luksusowych, a na czymś innym w przypadku produktów czysto użytkowych. Innego rodzaju zalety ma bowiem dywan tkany metoda tradycyjną i kosztujący kilka tysięcy złotych, a inną zestawy kluczy nasadowych. Najważniejsze jest jednak to, że praktycznie każdy produkt i usługę da się opisać za pomocą języka korzyści i ze wszystkiego da się wyciągnąć coś, dzięki czemu konsument będzie skłonny wydać pieniądze i kupić artykuł lub usługę.

Ale podkreślenie zalet i korzyści z użytkowania danego produktu lub usługi to nie wszystko. Również język, a także sposób w jaki zwracamy się do konsumentów trzeba umiejętnie dobierać. Niektórzy klienci mogą źle odebrać bezpośrednio zwracanie się do nich per „ty”. Z kolei inni, szczególnie młodzi ludzie, docenią zabawny, a niekiedy kontrowersyjny język reklamy.

Jak stosować język korzyści? Przykłady i wskazówki

1. Tworząc przekaz reklamowy odwołuj się do emocji i wyobraźni odbiorcy.

Wczuj się w potencjalnego klienta i odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego marzysz o tym produkcie, jaką masz motywację itd.

2. Używaj słów odnoszących się do korzyści.

W języku korzyści można zastosować szereg zwrotów perswazyjnych, które w jasny sposób wskazują na korzyści płynące z zakupu. Np. dzięki temu, sprawi to, że…, osiągniesz dzięki temu…, w ten sposób zyskasz…, tym sposobem wyróżnisz się…, w konsekwencji zdobędziesz…, dlatego właśnie itd. Ta zasada sprawdza się przy większości treści, także przy tworzeniu tekstów na strony internetowe.

3. Nie żałuj obietnic

Poprawnie zastosowany język korzyści sprawi, że w umyśle klienta zacznie rysować się wyraźny i atrakcyjny obraz. Np. wyobrazi się w reklamowanym hotelu na wakacjach lub oczami wyobrazi ujrzy, jak odnawia mieszkania z pomocą reklamowanej wiertarki. Obietnice muszą być jednak osadzone w rzeczywistości, zatem odwołuj się też to racjonalności. Kupisz to, a na pewno zyskasz to. Spraw, aby odbiorca uwierzył, że nabywając dany produkt lub usługę będzie w stanie osiągnąć, coś co jeszcze chwilę wcześniej było poza jego możliwościami.

4. Zasada pierwszych 5 zdań

W dzisiejszym świecie, gdzie każdego z nas bombardują reklamy i treści marketingowe, nie chcemy zagłębiać się w zbyt długie teksty. Dlatego tak ważna jest zwięzłość komunikatu, o czym wiedzę zwłaszcza osoby tworzące slogany reklamowe. Jako marketingowiec powinieneś umieć zawrzeć wszystko, co istotne w pierwszych 4-5 zdaniach. Umiejętność streszczania swoich myśli to wbrew pozorom trudna sztuka, którą trzeba po prostu ćwiczyć.

5. Język korzyści i jego struktura

Budowa komunikatu marketingowego jest dość prosta, a zatem łatwo ją zapamiętać. Po pierwsze wypisujemy cechy produkty, po drugie podkreślamy jego zalety, a wszystko dopełniamy wskazaniem korzyści, które podajemy w trakcyjnej i obrazowej formie. Język korzyści powinien umieć odpowiedzieć na trzy pytania: Co to jest? Jakie ma zalety? Co klient będzie z tego miał?

6. Priorytetem są potrzeby klienta

Staraj się tworzyć język korzyści w taki sposób, aby zawsze podkreślać w nim potrzeby, jakie spełni produkt czy usługa. Przed rozpoczęciem pisanie zidentyfikuj potrzeby klienta i problemy, które nabycie artykułu rozwiąże. Nie zapominaj o tym, że klient nie zna produktu tak dobrze jak. Musisz więc go przedstawić i polecić. Ważne jest, aby formułować proste zdania, dzięki czemu odbiorca nie będzie miał wątpliwości, że produkt posiada wspominane cechy i korzyści.

7. Sprzedajesz wartości

Pamiętaj, że w przekazie marketingowym dużo ważniejsze niż np. parametry techniczne są wartości. Nawet jeśli posiadasz specjalistyczną wiedzę na temat danej rzeczy, odłóż ją na półkę i skup się na tym, aby przekaz był przede wszystkim atrakcyjny. Staraj się podkreślać wartości, jakie dany produkt lub usługa wniosą w codzienność odbiorcy. Bądź jednak wiarygodny oraz zachowaj styl dopasowany do kontekstu.

8. Przygotuj się na pytania

Kierując komunikat reklamy, zwłaszcza za pośrednictwem kanałów internetowych, musisz liczyć się z możliwą ripostą swoich odbiorców. Nie obawiaj się zatem pytań, lecz przygotuj się na nie i zawsze stwórz sobie listę takich potencjalnych niewygodnych pytań. Dzięki temu nic cię nie zaskoczy, a swój komunikat będziesz zmógł szybko i przekonujące obronić. Ponadto komunikację marketingową traktuj jak rozmowę, którą de facto jest. A w rozmowie zawsze ważny jest szacunek do rozmówcy.

Język korzyści podsumowanie

Jak wykazuję w w tym tekście, język korzyści jest niezbędnym narzędziem dla marketingowca. Jego opanowania pozwala nie tylko szybko przygotować przekaz reklamowy, ale także stanowi pomoc w sytuacji kryzysu i konieczności szybkiego zareagowania na tzw. niewygodne pytania. Przykłady języka korzyści podane przeze mnie pozwalają stworzyć tez arsenał przydatnych i gotowych zwrotów, których uniwersalność usprawnia pracę każdej osoby tworzącej teksty reklamowe.

#Copywriting

15 narzędzi dla copywritera

Poznaj darmowe narzędzia dla copywritera, które ułatwią wyszukiwanie informacji i planowanie słów kluczowych. Ułatw sobie pracę z tekstem, redakcję i korektę. Wyszukuj darmowe zdjęcia do artykułów. Dziś specjalnie dla Was lista 15 narzędzi dla copywritera. Większość jest po polsku, a do tego są zupełnie darmowe.
#Copywriting

Jak poprawnie napisać e-mail?

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie miał żadnego problemu z napisaniem maila. Wiadomości do wykładowców na studiach? Zgłoszenie do nowej pracy? E-mail do klienta? Jak rozpocząć? Jak zakończyć? Dziś wszystkie Twoje wątpliwości zostaną rozwiane! Zapraszamy na krótki i treściwy poradnik o tym, jak poprawnie napisać e-mail.