Jak napisać artykuł sponsorowany?

Jak wygląda artykuł sponsorowany?
Z wyglądu artykuł sponsorowany wygląda jak typowy artykuł prasowym lub internetowy. Zbudowany jest z nagłówka (tytułu), po którym następują wytłuszczony lub powiększony fragment tekstu. To tak zwany lead, czyli wstępniak tekstu zawierający najciekawsze informacje odnośnie treści całego tekstu. Później jest treść właściwa, czyli teksty podzielony na akapity z nagłówkami (tzw. śródtytuły). Na koniec można dodać fragment podsumowujący cały tekst, ale nie zawsze się to stosuje. Kompozycja artykułu sponsorowanego to klasyczny wstęp, rozwinięcie i zakończenie wzbogacone o typowo dziennikarskie elementy, takie jak wspominany lead, nagłówek oraz śródtytuły.
Artykuł sponsorowany a tekst prasowy
Co odróżnia artykuły sponsorowany od zwykłego tekstu prasowego? Bardzo wiele. Po pierwsze cel. Artykuł sponsorowany ma na celu zareklamowanie danej marki, firmy, produktu bądź usługi poprzez zbudowanie narracji. Jest to klasyczny przykład content marketingu, czyli marketingu treści. Absolutnie taki tekst nie może być ordynarną i krzykliwą reklamową. Promowane produkty czy firmy są mimowolnie wspominane przy okazji pisania o rzeczach bardziej ogólnych. Na przykład wspominamy o jakiejś firmie jako jednej z tych, które tę usługę oferują. Tym zresztą copywriting w każdej formie powinien się charakteryzować.
Nie jest to jednak regułą. Często całe artykuły sponsorowane są od początku podporządkowane opisowi nowej usługi konkretnej, wymienionej z nazwy firmy. Jest to opis najważniejszych korzyści z zastosowania danego produktu czy powierzenia swoich spraw danej firmie. Jest tu dość duża dowolność, nie ma jakichś sztywnych reguł, ze np. firma może być wspomniana raz i jak najbardziej subtelnie. Czasami artykuł sponsorowany jest w całości poświęcony opisowi oferty konkretnej marki, ale przy tym jest napisany ze smakiem, ciekawie i w miarę obiektywnie. To wzbudza zaufanie czytelników-potencjalnych klientów.

Znaczenie artykułów sponsorowanych w SEO
Pisanie tekstów jak artykuł sponsorowany ma także duże znaczenie w SEO. To droga, jaką agencje SEO pozyskują linki do stron swoich klientów. Link umieszczony w treści artykułu sponsorowanego ma bardzo dobrą wartość z punktu widzenia pozycjonowania stron. Wyszukiwarki internetowe, głównie oczywiście Google, bardzo dobrze odbierają wartość takiego linku. Zwłaszcza jeśli artykuł zamieszczony jest w serwisie o odpowiedniej renomie. Poczytnym, popularnym, opiniotwórczym.
A skoro przy miejscu publikacji jesteśmy, to warto kilka zdań na ten temat napisać. Artykuł sponsorowany zawsze ma na celu publikację. Oznacza to, że jest przeznaczony dla osób zainteresowanych danych tematem. Dobrą praktyką jest publikowanie artykułów sponsorowany w serwisach powiązanych tematycznie z tematem tekstu. Czyli np. pisząc o wyborze firan czy zasłon do domu warto, aby tekst pojawił się np. w serwisie wnętrzarskim lub na popularnym blogu wnętrzarskim. Oddzielną grupą są portale ogólnopolski i bardzo popularne jak Onet.pl, WP.pl czy NaTemat. Tu publikacja z pewnością przyniesie duże lepsze wyniki w zakresie klikalności i zasięgu, jednak będzie bardzo kosztowna. Często są to ceny zaporowe dla osób, które nie mają wielotysięcznych budżetów reklamowych.
Czy artykuł sponsorowany to dobra forma reklamy?
Artykuły sponsorowane przez ostatnich kilka lat z jednej strony stały się bardzo popularne, a z drugiej dorobiły sobie także rzeszy przeciwników. Jakie są główne zarzuty? Sztuczność języka, brak obiektywizmu, brak jakichkolwiek starań, by zamaskować wyłącznie reklamowy przekaz. Faktycznie, bywa że są to teksty klepane byle klepać, bez ładu i składu. Taka fuszerka ma jednak krótkie nogi. Firma, reklamując się poprzez taki nachalny tekst bez wartości merytorycznej, raczej straci niż zyska potencjalnych klientów. To samo dotknie także serwisy, w którym takie słabej jakości artykuły będą publikowane, jak i copywritera odpowiedzialnego za pisanie. Nie jest więc to na dłuższą metę opłacalne.
Czytaj także: od czego zależy cennik copywritingu? Ile kosztują teksty?
Artykuł sponsorowany: jak napisać?
W skrócie: unikamy wszystkiego, o czym napisałam w poprzednim akapicie ?. Planując artykuł z branży dla nas nowej, zabierzmy się najpierw za solidny research i pozyskajmy informacje przydatne do stworzenia tekstu. Pamiętajmy przy tym, by czytać różne opinie, konfrontować je i wyciągać najbardziej obiektywne dane. Ponadto zwróćmy uwagę, by tekst nie był nachalną reklamą, bo to zupełnie mija się z celem. Skupmy się na temacie, wplatając umiejętnie informacje o konkretnych produktach i firmach.
Istotne są również rzeczy takie jak długość artykuł sponsorowanego, ilość i wygląd linków (czysty url vs. anchor), wymiary i rodzaj zdjęcia ilustrującego itd. Często są to indywidualne wytyczne każdego z serwisu, w którym tekst ma być publikowany. W mojej praktyce najczęściej spotykam się z zamówieniami na teksty o długości 2,5-3 tys. znaków ze spacjami i dwoma linkami. Nie jest to dużo, więc trzeba przeprowadzić selekcję informacji, sporo skracać i wybierać rzeczy, o których warto napisać, a które możemy sobie odpuścić. Taka długość jest optymalna zarówno ze względu na utrzymanie uwagi czytelników, jak i algorytm Google. Ile kosztuje artykuł sponsorowany? Różne agencje stosują różne modele rozliczeń. Nasz cennik copywritingu opiera się o liczbę znaków, gdzie 1000 zzs kosztuje 35 zł netto. Koszt napisania tekstu o długości 3 tys. zzs to zatem 105 zł netto.
Jak pisać, aby realizować cele reklamowe?
Artykuł sponsorowany, jak napisać go dobrze? Nie bójmy się także nowych form – wywiadu, relacji, reportażu. Czasami dużo naturalniej zostaje wpleciona wypowiedź konkretnej osoby, niż szukanie na siłę miejsca, gdzie można by wkleić nazwę firmy. Warto zachować umiar w zachwalaniu klienta, co działa de facto z korzyścią dla niego. Pamiętajmy jednocześnie, ze wciąż jest to artykuł sponsorowany, reklamy, zatem język korzyści jeśli chodzi o sposób pisanie to podstawa.
Czytaj także: jak napisać teksty na stronę internetową? Jakie treści na stronę www pod SEO?