Wymiary grafiki na Facebooku 2018

Dzisiaj prezentujemy aktualne wymiary grafiki na facebooku 2018 dla zdjęć umieszczanych na fanpage’u. Na początek ważne jest to, aby rozróżniać kategorie takie jak wymiary wyświetlane oraz wymiary zalecane. Wymiary wyświetlane to rozdzielczość, w jakiej grafika wyświetlana jest na Facebooku i są inne dla urządzeń typu komputer lub laptop (w skrócie: desktop), a inne dla smartfonów czy tabletów (w skrócie: mobile).
Każde zdjęcie załączone na desktopie jest automatycznie kadrowane do konkretnej rozdzielczości na potrzeby przeglądania serwisu na urządzeniach mobilnych, przede wszystkim smartfonach. Z tego powodu istnieją konkretne rekomendacje odnośnie wymiarów grafiki jaką należy załadować na nasz fanpage (czyli wspomniane „wymiary zalecane”). Tak, aby po wykadrowaniu przez Facebooka nadal pozostała ostra i wyraźna oraz zachowała proporcje.
Dlaczego aktualne wymiary grafiki na Facebooka 2018 są tak ważne?
Stosowanie niezalecanych wymiarów grafik to ryzyko, że portal źle wykadruje nasze zdjęcie lub plakat reklamowy i utnie istotne fragmenty. Tym samym komunikat, który chcemy przekazać odbiorcom, może nie spełnić swojej funkcji.
Niestety Facebook z różnych przyczyn często zmienia wytyczne dotyczące wymiarów grafiki. Prowadząc firmowego fanpage’a trzeba trzymać rękę na pulsie i przynajmniej raz na 2 miesiące sprawdzać aktualne wymiary grafiki na Facebooka.
Najlepiej wyszukuj je przez Google wpisując „wymiary grafiki na facebooku 2018” oraz dodając rok i zawężając wyniki wyszukiwania do publikacji z ostatniego miesiąca (będą najbardziej aktualne). Aby to zrobić kliknij „Narzędzia” pod oknem wyszukiwania Google (tam, gdzie wpisaliśmy nasze szukane hasło), a następnie rozwiń zakładkę „kiedykolwiek” i wybierz „ostatni miesiąc”. Poniższe tabele prezentują wyświetlane oraz zalecane rozdzielczości (szerokość x wysokość w pikselach) grafik na Facebookowym fanpage’u:
Aktualne wymiary grafiki na Facebooku 2018 – fanpage
Typ grafiki na Facebooka | Wyświetlany rozmiar | Zalecany rozmiar |
---|---|---|
Zdjęcie profilowe | 170 x 170 | 500 x 500 |
Zdjęcie w tle | 820 x 312 | 1920 x 1076 |
Zdjęcie w tle wydarzenia | 1200 x 628 | 1200 x 628 |
Zdjęcie na tablicy - pionowe | 640 x 960 | 640 x 960 |
Zdjęcie na tablicy - poziome | 1200 x 628 | 1200 x 900 |
Zdjęcie na tablicy - kwadratowe | 1200 x 1200 | 1200 x 1200 |
Zdjęcie w tle na grupie | 1620 x 856 | 1620 x 856 |
Zdjęcie profilowe
Na smartfonach Facebook automatycznie kadruje je i wyświetla w rozdzielczości 128 x 128 px (dla desktopu to 170×170). Warto więc załadować zdecydowanie większe zdjęcie profilowe (co najmniej 500×500 px), aby po zmniejszeniu zachowało odpowiednią ostrość. Najważniejsze, aby zachować proporcje, czyli równe boki (zdjęcie w kształcie kwadratu). Pamiętajmy także, że zdjęcie profilowe fanpage’a będzie przycinane do okrągłej ramki w komentarzach.
Zdjęcie w tle
Na smartfonach Facebook kadruje je centralnie do wymiaru 640×360 px ucinając boki. Upewnijmy się, że załadowane przez nas zdjęcie w tle najważniejsze elementy ma umieszczone centralnie. Rekomendujemy przygotowanie grafiki o wymiarach 1920 x 1076 px, co zapewni wysoką jakość zdjęcia po automatycznemu skadrowaniu. Centrum pomocy Facebooka podpowiada, że najkrótszy czas wczytywania zapewni zdjęcie zapisane w formie pliku sRGB JPG o wymiarach 851 x 315 pikseli i rozmiarze do 100 KB.
Zdjęcie wydarzenia
To zdjęcie tła na stronie wydarzenia na Facebooku wyświetlane jest automatycznie w rozdzielczości 1200×628 px (na komputerach stacjonarnych i laptopach) i właśnie w takich wymiarach będzie się najlepiej prezentowało zachowując wysoką jakość.
Zdjęcie w tle na grupie
Wyświetlana rozdzielczość tła grupy dyskusyjnej na Facebooku to 1620 x 856 px (lub nieco inna, ale zachowująca ten sam stosunek boków 1,91 : 1). Serwis automatycznie kadruje taką grafikę na urządzeniach mobilnych ucinając po szarym pasku z góry i z dołu (po 96 px dla każdego, szare tło). Schemat poniżej:
Wymiary filmu w tle
Jeśli dodajemy filmik w tle (zamiast zdjęcia w tle), pamiętajmy że powinien mieć on wymiary co najmniej 820 x 312 i trwać od 20 do maksymalnie 90 sekund. Zgodnie z wytycznymi Facebooka najlepsze efekty przynosi załadowanie filmiku o wymiarach 820×462 px.
Zdjęcie pionowe na fanpage’u
Od jakiegoś czasu powoli wypierają zdjęcia poziome z prostego powodu – lepiej prezentuje się użytkownikom smartfonów. Rekomendowana rozdzielczość to 640×960 px.
Zdjęcie poziome i kwadratowe w poście na Facebooku
Tutaj dokładnie wymiarowanie nie ma aż tak dużego znaczenie. Po pierwsze rekomendujemy używanie zdjęć pionowych ?, a po drugie Facebook i tak automatycznie formatuje i kadruje grafiki. Aby zapewnić najwyższą jakość podczas wyświetlania postów fanom korzystającym zarówno z mobile, jak i desktopu, Centrum pomocy Facebooku zaleca 1200 x 628 px dla zdjęć poziomych publikowanych w tzw. news feed (na tablicy/osi czasu na FB) oraz 1200 x 1200 dla zdjęć kwadratowych. Możesz jednak śmiało poeksperymentować. Pamiętaj tylko o zachowaniu dobrych proporcji oraz konsekwencji w stosowanych danej rozdzielczości.