TOP 15 narzędzi dla copywritera - Blog Słowodaję.pl
Wróć do Bloga

15 narzędzi dla copywritera

Poznaj darmowe narzędzia dla copywritera, które ułatwią wyszukiwanie informacji i planowanie słów kluczowych. Ułatw sobie pracę z tekstem, redakcję i korektę. Wyszukuj darmowe zdjęcia do artykułów. Dziś specjalnie dla Was lista 15 narzędzi dla copywritera. Większość jest po polsku, a do tego są zupełnie darmowe.
narzędzia copywritera

Niezależnie od tego, jak kreatywna, zdolna i elokwentna jesteś – przyjdzie taki moment, kiedy zdasz sobie sprawę, że pracę trzeba sobie ułatwiać, a nie utrudniać 😉. I właśnie dla osób pracujących jako copywriter przygotowałam zestaw 15 narzędzi dla copywritera. Zupełnie darmowych i przydatnych w codziennym copywritingu. Podzieliłam je na pięć kategorii ze względu na różne aspekty pracy przy tworzeniu tekstów. Są to zarówno narzędzia przydatne przy pracy z tekstem oraz podczas optymalizacji pod SEO. Ciekawe źródła inspiracji oraz banki darmowych zdjęć wysokiej jakości. Jestem pewna, że po opanowaniu tych narzędzi Wasze teksty będą takie, że „mucha nie siada”:

15 narzędzi dla copywritera – moja lista

Praca z tekstem

1. LibreOffice, OpenOffice Writer – darmowy edytor tekstu

Zestawienie 15 narzędzi dla copywritera nie mogło obyć się bez edytorów tekstu. Czy mówi Wam coś termin wolne oprogramowanie (Free software)? To idea tworzenia darmowego i dostępnego dla wszystkich oprogramowania, często współtworzonego i modyfikowanego przez użytkowników. Darmowy edytor tekstu LibreOffice Writer jest właśnie taką ogólnodostępną wersją MicrosoftWord. Z grubsza oferuje wszystkie najważniejsze funkcje znane z Worda: tworzenie tabel, ustawianie styli nagłówków, spisów treści, nakładania znaku wodnego, podział strony, zmianę orientacji strony, ustawianie marginesów itd. Ponadto ma także licznik znaków/słów oraz wbudowany korektor i  słownik. Jeśli nie stać Was na wykupienie pakietu Microsoft Office (nie jest tani), LibreOffice Writer to edytor, który Wam w zupełności wystarczy. Fakt, wygląda gorzej, ale coś za coś. Działa bezproblemowo, a pliki zapisuje w formacie .odt, który obsługiwany jest także przez Worda. Dobry i sprawdzony edytor tekstu to podstawa w pracy copywritera. Innym edytorem, który oferuje podobne funkcje jest Apache OpenOffice Writer.

2. Analizator tekstu WordCounter.net

WordCounter.net to darmowe narzędzie do analizy tekstów pod kątem wielu czynników. Wystarczy w wyznaczone okienko wkleić artykuł, aby narzędzie pokazało nam wiele przydatnych danych. Np. liczbę znaków, słów i zdań, ilość akapitów, szacowany czas czytania czy powtarzalność różnych słów w tekście. Ponadto program umożliwia edytowanie tekstu online i zapisywanie poprawionej wersji. Dostępny jest tylko w wersji angielskojęzycznej, lecz jest w pełni zrozumiały i bardzo intuicyjny. Pozwala zminimalizować błędy takie jak powtórzenia w tekście.

wordcounter.org

3. Ortograf.pl

W sieci jest wiele darmowych narzędzi do korekty i redakcji tekstów, lecz Ortograf.pl to osobiście jeden z moich ulubionych. Jest darmowy i całkowicie po polsku. Umożliwia poprawianie tekstów pod kątem poprawności ortograficznej, stylistycznej, gramatycznej i typograficznej. Obsługuje nie tylko teksty w języku polskim, ale także w 27 innych, wliczając to np. angielski czy niemiecki. Oczywiście to program komputerowy oparty o działanie algorytmu, wiec zaznaczone błędy i poprawki trzeba traktować jako podpowiedź i sugestię. Czasami Ortograf.pl nie wychwytuje wszystkich błędów, lub podkreśla poprawne konstrukcje. Jeśli jednak nie czujesz się pewnie odnośnie stylu jakiegoś tekstu lub poszczególnych reguł gramatyki, ortografii czy interpunkcji – to urządzenie, obok słownika języka polskiego, będzie dobrym pomocnikiem. Ponadto witryna ma przyjazny interfejs, a także dodatkowe bazy wiedzy z zakresu zasad pisowni w języku polskim.

4. Language Tool – sprawdzanie pisowni online

Narzędzie do sprawdzania pisowni online to także LanguageTool.org. Działa bardzo podobnie jak ortograf, a ponadto można go zainstalować jako wtyczkę w przeglądarce Chrome. Obsługuje nie tylko polski i popularne języki europejskie, ale także np. japoński, perski, chiński uproszczony czy esperanto. Aby lepiej korzystać z narzędzia warto ustawić sobie widok pełnego okna przeglądarki. Ciekawym narzędziem jest także Zecerka, która poprawia teksty automatycznie, a elementy poprawione wyszczególnia w liście umieszczonej pod okienkiem.

SEO, słowa kluczowe

Czytaj też: czym się różni korekta i redakcja tekstów?

5. SeoBook i nasycenie slowami kluczowymi

Wśród 15 narzędzi dla copywritera nie mogła zabraknąć programów ułatwiających tworzenie tekstów pod SEO. SeoBook to narzędzie, a właściwie cała grupa narzędzi do analizy słów kluczowych w tekście, które odkryłam stosunkowo niedawno. Od tego czasu moim ulubionym jest Keyword Density Analyzer służące to sprawdzania nasycenia tekstu słowami kluczowymi. Jest tu okienko do wklejenia tekstu (funkcja Plan Text), ale artykuł czy opis produktu można także importować w formie url lub html. Następnie możemy ustawić, jakie połączenia wyrazowe mają być wyszczególnione. Możemy wybrać np. tylko frazy 2- lub 3-wyrazowe (jeśli pozycjonujemy na long tail), a także minimalną ilość wystąpień w tekście. Zaznaczamy także lub odznaczamy (w zależności od potrzeb), czy chcemy aby narzędzie wzięło pod uwagę słowa kluczowe zamieszczone w nagłówkach oraz spójniki. Po zatwierdzeniu narzędzie pokazuje nam nasycenie tekstu różnymi słowami, a wartość podaje w %. Jak wiadomo zalecane nasycenia wynosi od 2,12 do 2,72%, więc poprawiam tekst aż do momentu, kiedy wybrana przeze mnie fraza nie otrzymuje właśnie takiej wartości procentowej.

seo book tool

6. Google Search Console – inspiracje i słowa kluczowe

Teoretycznie Google Search Console jako narzędzie do analizy słów kluczowych to wyższa szkoła jazdy, ale w praktyce nie jest trudne. Po prostu trzeba wiedzieć, którą funkcję wykorzystywać i na jakie dane patrzeć. GSC w pracy copywritera przydaje się przede wszystkim do szukania inspiracji dla fraz, na które jesteśmy widoczni w Google, a często nawet o tym nie wiemy. Taka informacja to prosty sposób na nowe tematy. Aby korzystać z programu musimy mieć zarejestrowane konto Google oraz dodaną przynajmniej jedną witrynę do obserwowania, której jesteśmy administratorem(w Google Search Console dodane witryny nazywają się Usługami). To zatem dobra opcja dla osób piszących na blogi, które chcą zwiększyć swoją pozycję poprzez działania SEO. Nas jako copywriterów interesuje zakładka Skuteczność widoczna z lewej strony w menu. Następnie patrzymy na Zapytania w oknie głównym, gdzie widoczne są konkretne frazy kluczowe, ilość wyświetleń w Google naszej strony na tę konkretne frazy oraz liczba kliknięć w nasze linki. Stąd już prosta droga do odkrycia fraz, na które się wyświetlamy i które warto podkręcić poprzez tworzenie tekstów, które będą je zawierały.

7. Planer Słów Kluczowych

Narzędzie o nazwie Planer Słów Kluczowych to kolejna usługa dostępna w ramach konta Google. Jest darmowa, ale wymaga rejestracji. Istnieją dwie wersje tego narzędzia. Obie darmowe, ale jedna jest okrojona z niektórych funkcji. Druga, bardziej rozbudowana i podająca dokładniejsze dane, dostępna jest dla osób wykorzystujących Planer Słów Kluczowych do tworzenia kampanii reklamowych Google Ads (dawniej Adwords). Niemniej nawet w okrojonej wersji narzędzie te może być bardzo przydatne do doboru słów kluczowych przed stworzeniem tekstu nastawionego na SEO. Wystarczy w Planerze wpisać interesujące nas frazy, aby sprawdzić ich popularność w Google. Ponadto narzędzie samo podpowiada nam podobne słowa kluczowe o wysokiej liczbie wyszukań. To może być inspiracją dla znajdowania tematów na nowe artykuły np. na blog czy teksty na strony internetowe tworzone dla klientów.

Pomysły, trendy, inspiracje

8. Google Trends – najpopularniejsze tematy w Internecie

Jednym z narzędzi do szukania inspiracji odnośnie tematów artykułów czy wpisów na bloga jest Google Trends. Na liście 15 narzędzi dla copywritera to na pewno jedno z najprostszych w obsłudze. To serwis należący do Google, który pokazuje które wyszukania są aktualnie najbardziej popularne. Informacje możemy szeregować według kraju, zakresu dat, tematyki, kategorii, kontynentu. Jeśli zależy nam na tworzeniu contentu zgodnie z ideą real time marketing to jest to jedno z najlepszych źródeł informacji. Google Trends pokazuje bowiem aktualne dane i wyszukania, które zyskują popularność, czyli są hot news, właśnie w tej chwili.

9. Planeta SEO – co w branży SEO/SEM piszczy

To narzędzie nie jest typowym programem, które mogliście się spodziewać w zestawieniu 15 narzędzi dla copywritera. O serwisie Planeta SEO piszę trochę z sentymentu, ponieważ tworzyłam bardzo wiele artykułów na temat pozycjonowania stron oraz marketingu w wyszukiwarkach (SEM). Serwis jest agregatem polskich blogów na temat SEO/SEM. Właśnie tu szukałam informacji, sprawdzałam o czym piszą inni i które teksty były najbardziej popularne (miały największą liczbę przekierowań do strony). Tu także sprawdzałam, jak radzą sobie moje teksty na tle konkurencji. Jeśli Ty również, jako copywriter, piszesz dużo o marketingu internetowym i pozycjonowaniu jest to bardzo dobre miejsce do szukania inspiracji.

Zdjęcia do artykułów, ilustracje do tekstów

narzędzia przydatne dla copywritera

10. Freepik – zdjęcia, ilustracje, wektory

Tworząc listę darmowych i przydatnych 15 narzędzi dla copywritera nie mogła pominąć narzędzi pomocnych przy tworzeniu ilustracji do tekstów. Darmowy bank zdjęć Freepik to ogromna baza nie tylko fotografii. To również wektory, szablony do Photoshopa oraz gotowe grafiki. Każdy copywriter wie, że copywriting często nie ogranicza się do pisania. Czasami wymagane jest także dobranie wysokiej jakości zdjęcia ilustrującego tematykę artykułu czy wpisu blogowego. Skąd brać zdjęcia do tekstów? Oczywiście z banków zdjęć. Freepik na tle innych wyróżnia się ogromną ilość fotografii do wyboru, a także pomocnymi filtrami, według których możemy katalogować sobie wyniki wyszukiwania w serwisie. Jest tu sporo wysokiej jakości zdjęć przydatnych do tekstów na niemal każdy temat. Np. artykułów wnętrzarskich, o tematyce finansowe, edukacyjnej, zdrowotnej czy beauty. Większość można ściągnąć i wykorzystywać na zasadach Creative Commons. Dostępne są zdjęcia w bardzo wysokiej rozdzielczości, które nadają się także do druku.

11. Unsplash – wysokiej jakości ilustracje do tekstów

Drugi ulubiony bank darmowych zdjęć do tekstów. Unsplash ma sporo fotek lifestyle’owych bardzo dobrej jakości. Ideą serwisu jest dzielenie się z internautami obrazami wykonanymi przez profesjonalnych i amatorskich fotografów na zasadach CC. Nie mogło więc go zabraknąć w tym zestawieniu 15 narzędzi dla copywritera. Na stronie jest wygodne menu z podziałem na najpopularniejsze kategorie tematyczne. Np. natura, architektura, biznes i świat pracy, zwierzęta, podróże, jedzenie, ludzie, zdrowie itd. Serwis jest w języku angielskim, ale poruszanie się po nim jest  bardzo łatwe.

12. Canva – darmowy program graficzny dla każdego

Canva to darmowy serwis umożliwiający tworzenie różnego rodzaju grafik zupełnie za darmo dla każdego i to online. Program jest bardzo rozbudowany, oferuje wiele gotowych szablonów, które możemy wypełnić np. własnymi zdjęciami czy dodając logo. Warunkiem jest stworzenie darmowego konta w serwisie. Canva oferuje także wszystkie podstawowe funkcje edytora zdjęć, różne filtry, zabawy odcieniami, kolorami itd. Ma także spory wybór czcionek do tworzenia napisów na zdjęciach oraz gotowych do zastosowanie kształtów i ramek. Od niedawna serwis umożliwił także tworzenie darmowych infografik, które możemy zrobić w dosłownie kilka minut wykorzystując gotowe szablony i elementy graficzne. A odnośnie szablonów to warto dodać, że serwis ma przygotowaną listę wzorów różnego rodzaju grafik gotowych do zastosowania np. grafika do mediów społecznościowych, ulotka, zaproszenie, plakat, post na Instagramie, kartka, baner na bloga czy zdjęcie w tle dla Facebooka.

13. Gimp – jeśli Photoshop jest dla Ciebie za trudny 😉

Przyznam się, że ja sama należę do grupy osób, dla której programy typu Photoshop są czarną magią. Dlatego of wielu lat konsekwentnie korzystam z Gimpa, czyli darmowego programu graficznego do pobrania na dysk. Wykorzystuję go do skalowania i kadrowania zdjęć, usuwania tła, wycinania elementów z obrazków, przygotowywaniu kolaży, drobnego retuszu fotografii itd. Gimp ma wiele zaawansowanych funkcji, ale w pracy copywritera wystarczają mi te, o których wspomniałam. Gotowe projekty można zapisywać w wielu formatach, także png i jpg. Program, co bardzo istotne, ma polski interfejs, dlatego umieściłam go na liście 15 narzędzi dla copywritera. Jeśli w grafikę bawisz się bardziej na poważnie, do Gimpa można pobierać różne dodatki, dodatkowe fonty, pędzle itd. Na YouTubie jest wiele tutorialni wyjaśniających, jak w prosty sposób skorzystać z konkretnych funkcji, wiec nawet jeśli czegoś nie wiesz i na początku wydaje się to bardzo trudne, warto je sobie obejrzeć, a na pewno szybko się nauczysz.

gimp widok

Plagiat, unikalność tekstu

14. Narzędzia do sprawdzania plagiatu – Plagiator

Unikalność tekstu ma kluczowe znaczenie przy tworzeniu tekstów do internetu. Z tego powodu przydatne programy musiały znaleźć się w zestawieniu 15 najlepszych narzędzi dla copywritera. Za zdublowany content czy po prostu plagiat Google każe strony obniżeniem pozycji. Sprawdzanie tekstu pod kątem ewentualnego plagiatu jest przydatne w dwóch sytuacjach. Po pierwsze jeśli podczas tekstu inspirowałaś się różnymi wpisami i nie jesteś pewna/pewien czy w artykule nie ma zdań, które mogłyby wskazywać plagiat. Po drugie chcesz sprawdzić, czy konkurencja nie splagiatowała Twojej pracy twórczej lub czy gdzieś w necie ktoś nie przepisał z Twoich tekstów całych zdań. Pomocne w zweryfikowaniu tego będą darmowe narzędzia do sprawdzania plagiatu.

Na tej liście 15 narzędzi dla copywritera umieszczam m.in. Plagiator. To darmowy program do pobrania na dysk, który posiada także wersję online. Aby z niej skorzystać należy jednak zrejestrować swoje konto. Plagiator to dość rozbudowane narzędzie, które sukcesywnie jest udoskonalane. Sprawdza nie tylko czy wklejony w okienko tekst jest plagiatem, ale również pozwala zweryfikować pod tym kątem wiele tekstów z załadowanego pliku, także pdf! W tym celu przeszukuje zasoby internetu, wiec należy pilnować, aby mieś stałe łącze internetowe na komputerze. Został stworzony głównie z myślą o pracach dyplomowych, ale przyda się także każdemu copywriterowi.

15. Sprawdź, czy ktoś nie zmałpował Twojego tekstu – CopyScape

Narzędzie online o nazwie CopyScape to darmowy antyplagiat dostępny w przeglądarce. Tu sprawdzanie unikalności odbywa się od drugiej strony niż w programie Plagiator. To Ty sprawdzasz, czy gdzieś w sieci ktoś nie „pożyczył” sobie Twoich tekstów. Narzędzie umożliwia sprawdzania stopnia unikalności tekstów już opublikowanych na stronie. Wystarczy w wyznaczone okienko wkleić url potrzebnej podstrony, a program przeskanuje sieć w poszukiwaniu witryn, gdzie widnieją identyczne fragmenty treści.

15 narzędzia dla copywritera – podsumowanie

Wybierając najlepszych 15 narzędzi dla copywritera do tego zestawienia starałam się  kierować zarówno ich popularnością, opiniami użytkowników, jak i własnym doświadczeniem. Niektóre z nich stosuję od lat, a niektóre (jak np. SeoBook) odkryłam dość niedawno. Starałam się wybierać takie, które dostępne są w polskiej wersji językowe. Wiem, że nawet znając bardzo dobrze angielski przyjemniej pracuje się z interfejsem po polsku. Zachcam Was też do samodzielnego trestowania rtóżnych narzędzi. Czasami sami jako copywriterzy nie wiemy, jak przydatne mogą być programy, które teretycznei z copywritingiem nie mają nic wspólnego. Do następnego wpisu!

#Lifestyle

Aplikacje, które pomogą Ci się skupić podczas pracy

Praca przy komputerze wymaga skupienia. Zarówno gdy pracujemy w grupie, jak i w pojedynkę. Często musimy zmagać się z tzw. rozpraszaczami. Brzęczący telefon i aplikacje, przychodzące maile, niepohamowana chęć sprawdzania Facebooka. Co zrobić, by znaleźć spokój w tym przesyconym bodźcami świecie?
#Copywriting

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to popularna forma copywritingu, jedna z podstawowych jeśli chodzi o content marketing. Teksty sponsorowane wykorzystywane są zarówno przez branżę reklamową, jak i SEO. Dzisiaj piszę dla osób zainteresowanych tym, ja wygląda, jak go napisać i kiedy jest korzystny z punktu widzenia firmy.